Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
mari masak resipi baru!
Friday, March 4, 2011 | 0 black mail

hallu!
hari i hari jumaat..
hari rabu haritu aku balik kampung.
saje..dah lama tak balik..
tadi,aku masak utk tengah hati..
tolong2 mama..
hehe..
em,reseipini aku reka sendiri..
tapi biasa2 jela.
main logik akal..
dulu penah masak waktu makcik pakcik aku balik..
memula dorang tak berapa nak berkenan warna masakan aku ni..
maybe sbb warna dia kelabu asap jer..
tapi,bila dah makan,semua kata sedap..
so,meh aku share dgn korang k..

MASAK BLACKPePPER

~Bahan-Bahan~

ayam@daging
bawang besar
halia
bawang putih
lada hitam
air
garam
serbuk secukup rasa

~Cara-Cara~

blend kan bawang besar,bawang putih,halia dan lada hitam sekali.kuantiti,secukup rasa..kalu tadi,aku masak 2 belah bahagian peha ayam,guna 2 biji bwang besar,4ulas bawang putih,dlm 2 inci halia..lada hitam mengikut kesukaan..tapi lagi banyak lagi sedap.
panaskan kuali,letak minyak..then lepas minyak dah panas,masukkan campuran bahan-bahan yang di blend tadi..bila dah pecah minyak,masukkan air..ikut cita rasa..nak pekat ataupun nak berkuah..pastu letak garam dan cukup rasa..
lepas menggelegak,masukkan ayam atau daging yang dah dipotong-potong tadi.
tutp kuali dalam 5-6 minit.
kalau dah tengok semuanya dah cukup masak,rasa pun dah ok,dah boleh sediakan dah..
senangkan??
kalau kuah korang macam terlalu cair,nak bagi pekat,boleh tambahkan air tepung jagung sket..
warna memang tak hitam..kelabu-kelabu..
tapi kalau nak warna hitam,gantikan garam dengan kicap..

ok,selamat mencuba..mudah sekali..untuk anak2 dara yang nak bagi perut kenyang kalau mak takde umah,boleh masak sendiri..sesuai juga nak dihidangkan kat mak ayah atau bf untuk menunjukkan yang anda pandai masak..heheh...gud lak!

Labels: