Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
nasihat dan cerita orang nak kahwin.
Wednesday, April 11, 2012 | 0 black mail

Assalamualikum and a very-very gudafternoon.

harini hari rabu.adik-adik pun semua pergi sekolah.disebabkan aku cuti midsem, so,here i am ,dekat teluk intan rumah mama and abah..

hari bahagia aku tinggal 22hari je lagi..tak sampai sebulan..cepat betol masa berlalu..baruje rasa bercadang-cadang semua..tau-tau dah nak dekat dengan tarikh.

L.O.V.E..semua orang tau maksudnya..tipu kalau ade yang tak tau..tapi,definisi atau erti sebenar perkataan tu ramai yang masih tercari-cari..

dah 23 tahun aku hidup..dalam jangka masa yang agak panjang ni,alhamdulillah Allah bagi aku rasa macam-macam perasaan..Allah bagi aku tempuh macam-macam dugaan..Allah bagi aku nikmati macam-macam kegembiraan.

jujur aku katakan, bakal suami aku, bukanlah ciri-ciri lelaki yang aku idam-idamkan waktu aku muda remaja dulu..sangatlah jauh panggang dari api..tapi bila dah kata jodoh, macam mana pun jodoh jugaklah..

perkenalan aku dengan bakal suami aku pun taklah macam orang lain..kami berkenalan masa tu masing-masing dah ade yang punya..adik dia selaku kawan aku yang kenalkan..perkenalan aku ngan dia awal-awalnya, tak pernah langung aku jangkakan akan tercipta satu hubungan yang indah macamni..

di awal perkenalan, kami memang tak pernah jumpa..dan aku tak berharap pun untuk berjumpa dengan dia..aku pun rasa dia macam tu..memandangkan jarak umur kami beza 5tahun, dia pun xdela nak melayan aku sangat..dan aku pun xdela nak berborak dengan dia sangat..lagipun, dia dah ade tunang time tu..

disebabkan dia dah bertunang, menyebabkan kitorang lagilah jarang nak berhubung..dan takde kejadahnya aku nak mengganggu hubungan dorang..bila aku dapat tawaran dekat UTMKL, adela aku bagitau dia sebab teringat yang dia keje dekat KL..

tapi,disebabkan dia dah ade tunang, dia nampak sangat taknak melayan aku time tu..starting time tu, aku terus delete nombor dia and tak contact dia lagi..sbb aku tau, yang dia pun malas nak layan aku..

tapi beberapa bulan lepas tu, tak sampai habis satu sem aku dekat UTM, dia contact aku balik..katanya ambik nombor dekat adik dia..aku pun tak kisahlah..tapi tetap tak fikir hubungan kami tu jadi lebih serius memandangkan time tu aku ade bekawan dengan sorang laki..lagipun bakal suami aku tu takde pun bagitau yang dia dah putus tunang.

lepas selalu bermesej-mesej, bakal suami aku kata nak jumpa..that time, aku dengan the sibling nak pegi pasar malam..so,aku bagitaula aku nk g pasar malam.then dia kata t dia datang..and yes,dia datang..

aku time tu, 1st time jumpa dia..for the first impression, aku tak terfikir atau terdetik pun yang dia ni akan jadi sumone special dalam hidup aku..dahla keluar dengan sibling yang 15orang tu..malam tu, dekat pasar malam sri rampai dan kedai mamakla jadi saksi pertemuan aku dengan bakal suami aku..dia belanja aku makan..katanya dulu time kami mesej aku suka mintak milo ais, so diz time dia belanja..

bersaksikan da sibling yang 15 orangtu, kami makan..aku pun pelik kenapa da sibling sanggup tunngu aku makan..siap duduk meja sebelah lagi..hahahah..kelakar..tapi,aku pelik jugak sbb aku tak segan pun makan dengan dia..siap ayam tercampak pun aku mcm relak gila..mungkin sebab takde perasaan..

and lepas dari kejadian tu, dia makin kerap contact aku..aku?entahla, time tu aku anggap dia macam abang je lagi..perasaan cinta tu tak wujud lagi time tu..mungkin disebabkan aku tengah bodoh melayan perasaan aku dengan mamat yang aku kawan dekat kolej.walaupun aku kerap contact dengan bakal suami, tapi aku still tak letak apa-apa status hubungan dengan dia..lagipun,dia pun tak pernah luahkan apa-apa..

satu hari, ade sorang mamat U yang duk setaman dengan aku kat ipoh offer ajak aku balik sama dengan dia..dia drive time tu..aku accept..so,time perjalanan balik dengan mamat tu, aku dapat satu mesej dari no tak kenal..rupanya bakal suami aku..dia dah tukar nombor celcom katanya sebab aku pakai celcom..aku konpius gak,tapi biarlah..hak dia..

katanya, dia agak kecewa dengan aku sebab aku balik berdua dengan lelaki..dia macam rasa aku ni mudah didekati dengansemua orang..aku pun tak tau nak kata apa..sebab time tu, aku pun takde hubungan dengan sape-sape..cume aku bagitau dia, yang aku nak balik umah,dah adde org offer nak tumpangkan..bak orang mengantuk disorongkan bantal..

lepas tu, aku rasa dia kurang mesej dengan aku..aku pun tak berapa kesah..mungkin dia buzy..tapi lama-lama, dia contact balik..lepas-lepas tu, dia selalu jugak ajak aku keluar..time tu, dia pakai moto skuter Ego..dia takde kereta time tu..

walaupun dia naik moto je, and takde kereta, aku tetap layan dia sama..entahla,aku tak kisah sangat pun..samapaila satu hari, depan public phone depan pagar kolej tu, dia bagitau perasaan dia..

dia bagitau yang dia dah putus tunang..dia kata dia senang dengan aku..dia bagitau yang dia keje biasa..takde harta..kereta pun takde..disebabkan ex tunang dia yang high maintanence, dia tengah tanggung hutang keliling pinggang..dia kata, dia tak paksa aku utk terima dia..tapi kalau aku terima, maknanya aku kene terima dia seadanya..

aku diamje..mintak dia bagi masa dekat aku..and dia setuju..tapi, lepas malam tu, dia tetap contact aku mcm biasa..tetap ajak aku keluar, sampaila ke sekarang..maknanya, aku tak pernah bagi jawapan aku..semuanya juz follow the flow...

so, dari sini, aku dapat tau yang cinta tu datang tanpa dipaksa..cinta tu datang tak kenal rupa,pangkat,darjat ataupun harta..yela,dari awalnya, aku tak pernah terfikir pun bersama dia untuk seumur hidup aku..tapi akhirnyam jika Allah panjangkan umur aku dengan dia, insyaAllah 5.5 ni aku dengan rasminya menjadi istri dia yang sah..

biarlah apa orang nak kata..dia tak berharta ke, janji ade keta sebijik, ade moto, mampu sewakan rumah, mampu bagi makan minum dekat aku,aku dah bersyukur sangat-sangat..

mungki dia tak educated macam orang lain, tapi dia tau nak uruskan hidup dia dan aku..walapun taraf pndidikan dia ngan aku berbeza, tapi dia masih dapat tegur kesalahan aku and kadang-kadang pemikiran dan teguran dia lagi bijak daripada aku..

so, bagi aku, untuk cari bakal suami ataupun bakal isteri, kecantikan tu tak berapa penting..janji sedap di mata kita, dah ok dah..tak perlu cari yang kaya raya pakai merz bagai tapi kedekut and langsung tak leh nak bimbing kita jadi lebih baik..tak perlu nak yang educated je, yang xeducated langsung tak pandang..janji walaupun dia xeducated tentang fizik, bio or segala jenis subjek tu, tapi dia educated tentang keadaan sekeliling..educated tentang kewangan dan sebagainya...

bersuami atau beristeri bukannye sebab nak berbangga atau bermegah-megah dengan orang pasal pasangan kita, tapi bersuami atau beristeri untuk kebahagian hidup kita dunia dan akhirat dan insyaAllah di syurga kelak..

jangan cepat menghukum orang lain..katakan kalau dapat tau yang si bakal suami atau bakal isteri dahulu kala pernah bercouple..kemungkinan pernah melakukan kesilapan..jangan judge dia untuk masa lalu..judge dia untuk masa sekarang..kalau dia dah berubah, kenapa perlu membuang dia jauh-jauh..kalau kata dia menyesal dengan ape yang berlaku, maka maafkanla dia..bukan sebab apa, dok kata,dok kutuk orang macam-macam, diri sendiri tu cukup sempurna ka? kan lebih baik jika dia kata dah menyesal, dan kita yang mungkin kononnya perasan diri dah cukup baik atau sempurna ni, bimbingla dia..takke lagi bagus?

so, for those yang masih mencari bakal suami atau isteri, kenela ingat, biar apa jua rupa dan pangkat mahupun statusnya, janji baik budinya dia mata kita, baik rupanya dia mata kita, dah ok la kiranya..nak penuhi kehendak orang ramai, sampai matila tak berkahwin jadinya..

so, doakanla kebahagiaan aku dan bakal suami ku..semoga hubungan kami nanti sentiasa diberkati Allah s.w.t..dan aku sentiasa doakan kamu semua mendapat jodoh yang baik-baik dan sentiasa happy sampai bila-bila..amin~

Labels: