Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
jika anda bagaimana???
Friday, August 5, 2011 | 2 black mail


apa korang akan buat bila korang dapat tahu yang korang ade masalah kesuburan??
yang mungkin,bila korang berkahwin nanti,mengalami kesukaran untuk mengandung.
soalan ni tak valid aku tanyakan kepada gadis-gadis,mahupun wanita-wanita,juga jejaka-jejaka serta lelaki-lelaki yang memang tak nak ade anak..aku hanya nak ajukan soalan ni kepada mereka yang sangat sukakan kanak-kanak dan berimpian untuk mempunyai anak-anak comel bila dah berumahtangga nanti...

apa yang akan korang lakukan?ambil pil hormon?ambik anak angkat awal-awal?

let say, korang dah ade gf/bf,and both of u love kids so much..and pulak,korang tau yang partner korang mengidam nak anak ramai..xdela sampai 12-13 orang,tapi like 4-5 kids..what should u do?korang rasa apa yang mereka akan buat bila dapat tau masalah korang ni?

if it happen to me,tak taula..i love kids so much!so so much!since im in standard three,aku dah pandai jaga baby..anything bout babies..basuh poo poo ke,mandikanke,anything..maybe sbb awal2 dulu mama ade amek upah jaga anak orang..tapi,apa yang aku buat tu,aku enjoy..i really love kids...

sampaila aku sendiridapat adik standard four..bila bab baby,serahkanje kat aku..because i really like it..well,my uncles and aunties ade 12 org..so,semua dah kahwin,and alhamdulillah semua ade anak..yang mana lahir after me,yang kalau skung like 9-10 years old tu,mostly,not all,semua aku pernah jaga..kalau kenduri,aku akan jadi macam babysitter..dulula,dorang kata aku ade magical touch yang buat any kids will love me..entahla..

and now,my sis pun alhamdulillah dah ada sorg little cutie boy..gambar dalam my phone penuh dengan his picture than mine..dengan my fiancee punya gambar pun xsebanyak gambar si cumel ariq..dia pun pernah kene babysit dengan aku..that time masa cuti foe study week final sem4,abg kamarul xde rumah seminggu and penjaga ariq pun xde sbb amek anak dia kat matrik..sanggup aku turun kelantan for that baby..heheh..


but,pernah jugak ade yang kata,
" ko suke sangat baby bagai,sekali t ko takde anak"
huhu..ok,dia mmg joking,but then aku terpikir..kalau betul camne??hum..

between me and my siblings,aku memang lain sikit..my skin are too sensitive..not just sensitive,but too sensitive..yg perkara mcm biasa like,xbleh pakai anything made form metal..so,mmg xleh nak bergaya pakai gelang,or jam,or anything..just boleh pakai silver dengan emas je..itu biasala,ramai jugak ade masalah ni..selain tu,if kene gigit nyamuk,org lain steady bebehje,but not me..habes merah naik bintat2..then,baru2 ni ade masalah baru,yang aku sendiri tak tau ape puncanya...started when im in melaka with my fiancee..pergi kampung dia..sekali bangun tido habes badan kene gatal2..satu badan..sampai kene cucuk kat klinik pun xsurut2..sampai habes kulit tinggal bekas..

then,bila dah baik,my skin kadang2,xtaula alergik dengan ape,cepat naik bintat2..macam kene gigit nyamuk,tapi besar2..and tak tau ape sebab..ritu,one day before my engagement day penuh muka degan bintat2..like princess frog jadinya.huhuu..pernah jugak dulu time abah bukak saloon dekat umah,adik2 sibuk buat rebonding..aku pun teringin jugak,sekali bila ubat tu kene kat leher,abes my leher luka2..

then,my unty yg keje doktor tu pun perasan about my kulit..dia pun ade tanya-tanya beberapa soalan tentang my kulit..then,she said,mengikut segala yang aku explain,aku ade symptom2 masalah kesuburan..yang kemungkinan memberi kesulitan untuk mengandung..tambah pulak,hormon lelaki aku memang macam banyak sket..bulu roma lebat,misai pun ade..tambah lagi dengan beberapa masalah yang aku hadapi..

macam mana kalau memang aku ade masalah kesuburan??susah untuk aku ade anak..kalau betulla,aku just harap dapat 2 orang anak jadilah..en viva pun suka budak sangat-sangat..aku dah cerita dekat en viva, then he said, rezeki ni kat tangan Allah..doaje banyak-banyak..and andai kata kami susah nak dapat anak bila kahwin nanti,dia kata takpe..janji kami bahagia..hum..itu katanya sekarang..tapi nanti?dahla banyak cerita-cerita melayu tunjuk yang bila perempuan tu susah dapat anakje,si suami mula cari lain..hum...


kalau andadalam situasi ini bagaimana??

"Ya Allah,kamu berilah aku,nurul ezzatie,kekuatan untuk menempuh dugaan mu ya Allah..kau murahkanlah rezekiku,rezeki ibu bapa ku,rezeki sanak saudaraku,rezeki seluruh umah islam di dunia ini ya Allah..kau permudahkanlah segala perancanganku..amin."


Labels: