Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
apa seronoknya bergaduh?
Saturday, February 5, 2011 | 2 black mail

assalamualaikum.
hari ni tangan aku ringan nak menaip kat blogni.
mungkin sebab dah bosan sangat menatap facebook yang dah takde ape yang menarik tu.

kalini,rasa macam nak bercakap pasal rumahtangga..suami isteri..
sejak dua menjakni,campur dengan musim cuti ni,kan ramai kawen,jadi,otak aku pun asek ligat pikir pasal perkara kawin ni..
macam ikut zaman dulu,umur 16 17 dah kawin..umur 18 dah ade anak..
kawin pulak kadang-kadang bukan sebab cinta ke hape.
tau-tau dah ada orang masuk minang,mak kata setuju,kawin.
tapi surprisingly,leh bertahan hingga hujung nyawa..
bahagiajer..
tapi zaman sekarang?
kahwin lepas dah ade harta pun,atas dasar cinta pun,baru 2 3 tahun,dah pisah..



alhamdulillah,dalam keluarga aku,takde lagi yang ade kes pisah ke ape..
konflik dalaman tu biasalah..lidah lagikan tergigit,nikan pula suami isteri.
before aku melangkah ke dunia baru,hidup bersuami,aku kene tahu dulu tanggung jawab sebagai seorang isteri..
macam mana nak jadi seorang isteri yang solehah..
yang dengar cakap suami..
yang hormatkan suami..
yang dapat buat suami kita senang hati dan sayangkan kita sepenuh jiwa raga..

yang aku sedar,org zaman sekarangni,sibuk nak bersuami..sibuk nak beristeri..
tapi tanggungjawabke,apeke tak reti nak jalankan..
sekadar nak melepaskan nafsu semata-mata.
jadi,macam mana keluarga atau rumahtangga nak bahagia?

aku ade banyak role model yang boleh aku tengok.
macam-macam.
ade yang memang aku salute gila,and ada yang aku rasa tak patut..
aku tak tahulah..mungkin pendapat aku dan korang berbeza.
atau mungkin orang akan kata dekat aku,'ko tak kawen lagi,jadi ko tak rasa dunia sebenar org berkahwin'
ok,mungkin betul..
tapi,bagi aku,for certain things,aku rasa aku sendiri boleh pikir..

contoh mudah..
laki nak pergi kerja pagi,sediakan dulu sarapan..tak dapat nak masak pun,janji ada air..
laki balik kerja,kene sediakan minum petang,tak dapat buat kuih pun,air pon ok.
laki nak tido,kene siapkan tempat tido,tak dapat nak tabur bunga pun,janji katil xsepah pun jadilah.
laki nak makan,hidangkan siap-siap,tak dapat masak sedap-sedap pun,hidang and makan sama-sama pun lepasla..
laki penat keje,tak dapat nak belikan ogawa pun xpela,janji leh urutkan sikit-sikit yang termampu..
laki ada masalah,tak dapat nak tolong dengan bantu secara fizikal pun xpelah,janji sanggup jadi pendengar setia..
and mcam-macam lagi..

itu bagi aku..aku tak janji bagikan service 5star dekat suami aku nanti,tapi aku akan berusaha mencapai ke arah tu..
kadang-kadang,aku tak faham dengan sang isteri yang tak reti nak menyenangkan hati suami..
dah tau suami tu panas baran,kuat mengamuk,tapi apa yang suami tu tak suka jugakla yang dia buat..
kadang-kadang,tak faham dengan sang isteri yang suka betul nak bercakap seolah-olah mcam nak cari gaduhje bila bersembang dengan suami..
tapi,bila ditanya,katanya sayang..
bila berjauhan katanya rindu..
tapi,bila ada depan mata,buat macam takde apa-apajer..



aku bencikan pergaduhan..
aku sangat-sangat tak suka..
sesiapa yang kenal aku,mesti faham dengan perangai aku..
kalau ada msalah,aku lebih suka berdiam diri..bersabar..
sebab aku tak suka nanti ada pergaduhan tercetus..
aku tak suka bila ade bunyi jeritan and tangisan..
aku sungguh tak suka..
tu pasal kalau marah macam mana pun aku,aku cuba untuk sabar..
kalau gaduh dengan en viva,aku akan cepat mengalah..
walaupun rasa tak puas hati,tapi aku rela mintak maaf supaya benda tak melarat..

dulu,kecik-kecik,aku tak reti nak luahkan perasaan aku kalau tengok ade ahli keluarga aku bergaduh..
aku lebih suka diam..tak menyebelahi sapa-sapa..
kadang-kadang aku lari dari tempat kejadian..
walaupun kadang-kadang hati meronta untuk menjerit,tapi aku tetap tahankan kesabaran..


tapi sekarang,aku dah besar..
kadang-kadang aku tak boleh tahan bila dengar ada pertengkaran.
aku jadi rimas..
aku jadi marah..
tapi aku takde kekuatan nak leraikan segala pergaduhan atau kesulitan..
bukan aku lemah,cuma aku tak reti..

aku tau,aku lebih banyak mewarisi sikap abah..
cool,tak suka bertengkar,sentiasa handle kemarahan..
dan walaupun macamtuh,jenis kami ada tahapnya juga..
aku sgt alert dengan situasi yang boleh mendatangkan api kemarahan abah..
sebab aku tau,kalau aku ditempatnya,tahap kesabaran kami ditahap mana..

jadi,bila dah berkahwin,seharusnya kita kene kenal sikap pasangan kita..
macam aku,aku tau en viva dah paham dengan perangai aku..
dan aku pun dah kenal dengan perangai dia..
aku cuma pelik,kenapa ada pasangan yang ketika bercinta macam kenal dah hati budi masing-masing..
tapi bila dah kawin,macam totally change..macam dah tak tau dengan sapa kita ni kahwin.

pergaduhan antara suami isteri boleh dielakkan dengan macam-macam cara..
sebab apa,sebab ada kasih sayang yang mengikat perhubungan tu..
setiap masalah yang ditempuh oleh pasangan suami isteri boleh dihandle dengan baik kalau suami isteri tu pandai sokong menyokong di antara satu sama lain..
sang isteri dan sang suami kenela pandai mainkan peranan masing-masing..
kene flexible..
flexible menjadi air bila api tengah marah..
flexible jadi bantal bila air mata menitik tak berhenti..
flexible jadi kawan bila ada yang ajak berbual.
bila flexible,semuanya jadi mudah..

aku tau...aku masih muda..
susah untuk mana-mana isteri atau suami nak guna pakai nasihat aku..
tak kisah pun..
tapi,aku harap,aku dapat merealisasikan kata-kata aku sendiri..
cuma satu yang aku nak nasihat.
cuba sayangi,hargai,cintai orang yang ada untuk kita..tak kisahla dia dekat ke,dia jauhke..
buatlah si dia rasa diperlukan..
jangan asyik nak pikir perasaan sendiri,sampai perasaan dan hati pasangan tak dihiraukan..
jangan nanti bila dia dah pergi tinggalkan kita,dah tak hiraukan kita,dah taknak bergurau dengan kita,dah malas nak balik jumpa kita,baru nak menyesal..

kadang-kadang kita kene pikir perasaan orang lain untuk kita gembirakan hati kita sendiri..



Labels: