Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
masalah pergaduhan?
Thursday, January 6, 2011 | 2 black mail

tadi ade kawan aku tanya..
camna nak elakkan pergaduhan.
kalau tya aku,jawapan aku senang je..
bila macam nak gaduh,aku suka berdiam diri.
aku suka buat tak tauje.
tapi tgk jugakla kan..
kadang2 kalau tak berdiam diri pun,aku suka cari penyelesaian cepat.
tak kisahla dengan sapa pon.
kalau dengan adik beradikke..
takpun kawan-kawanke.

kalau dengan en viva aku..
memang macamtula..
contoh bila satu malamni,aku asek nak marah-marah..
menhampirkan diri ke pergaduhan,en viva akan trus suruh tido..
dia selalu cakap,
"dahla,kita tidojela..nanti melarat2 pulak jadinya"
so,bila agree,esok pagi bangun tido,kami akan act normal..
like nothing happen last nite..
that us..
lagi satu,bila gaduh dengan en viva,salah seorang dr kami mesti akan jadi air kepada si api.
kalau aku yg tgh panas membara,en viva kan coolje..berusaha untuk memujuk.
camtu gak dia(walaupon dia sgt jarang nk marah)

tapi aku tau..

tak semua leh follow cara aku..
sbb mesti ada yg akan kata,
kalau buat mcm aku,sampai bila nak selesai masalah.
betul..aku tak kata salah.
cuma,kami suka macamni supaya masalah tu selesai sndiri.
at least apa yg kita marahkan,dia tahu.
so,biar dia solve sendiri benda tu.
and kita teruskan hidup dgn heppy.

bukan apa,bila kita selalu take serious dengan segala hal or masalah,benda tu akan nampak lagi complicated.
try to think or see the probs from the other side.
bergaduh tu perkara biasa.
cuma jadi tak biasa and jadi semakin besar bila asek nak begaaduh.
asek nak pikir masalah.
konon-konon asek nak solve masalah yg ade.
kadang-kadang,masalahni tak semua boleh diselesaikan oleh kita.
it solved by itself,using times.

ok,macam aku sekarang.
pon tgh facing one probs dgn en viva.
pasal his exgf..
memang ikutkan hati geram macam nak hempas sume barang yg ade.
tapi,aku and en viva tetap heppy.
aku cuba bagi dia tahu yg aku tak suka cara exgf dia contact dia sekrang.
myampah.meluat.
dah..aku dah bagitau.
and lagipun,not his fault.bukan dia yg contact pompuan tu.
just salah dia,dia layan bila pompuan tu contact.
tapi,bila aku gtau,maksudnya,he need to do sumthing..
then,semua terpulang kat diala..
aku bg dia masa..so tgkla apa yg boleh dia buat..

kadang-kadang..
kita tak boleh selalu sangat pikir pasal masalah.
nobody perfect.
berbincang tentang masalah tu tak apa,
cuma jangan buat masalah tu jadi punca pergaduhan kita.

masalah takkan pernah berakhir kalau kita sentiasa pikirkan dia.
bila settle satuni,yg lain pulak muncul.
masalah perlu sbb dari masalahla kita dapat mematangkan diri.
lagipun,Allah hanya turunkan masalah kepada hambanya yang dia tau dapat menyelesaikannya.
kadang-kadang,kita tak tau apa kemampuan kita.
kita suka menghadapai masalah mengikut perasaan.
tu pasal masalah kita tak selesai.
sedangkan setiap masalah pasti ada penyelesaiannya.

for those yang ada masalah.
dengan sesiapa pun.
cuba selesaikan tanpa perlu mencetuskan pergaduhan.
mungkin boleh mintak tolong pihak ketiga atau apa saja.
jadi,cubala setelkan masalah yang ada..
tanpa perlu bergaduh atau apa2.

selamat bergembira!

Labels: