Ezza Amir's Officialy Blog :)



Disclaimer :)



Welcome to my site ! Behave yourself here. no spamming, rude word and childish act!

cute silent reader
best view with google chrome
right-click disabled
namaku NURUL EZZATIE
Saturday, March 20, 2010 | 0 black mail

namaku nurul ezzatie..
umurku 20thun 2bulan 29hari...
aku dilahirkan di johor pada tarikh 22 disember 1989..
sejak kelahiranku lagi,pelbagai kejadian yg melanda keluargaku...
beberapa hari sebelum kelahiranku,abh yg bekerja di singapura telah kehilangan begduit dan pasportnya...sedangkan kesemua duit yg disimpan olehnya utk menanti kelahiranku sume berada di dlm beg duit itu..mmndgkan dulu2 xde bank,abh simpan semua duitnya dlm beg tu...
apakan daya,tika aku tak sabr lagi utk melihat betapa indahnya dunia ciptaan Allah,abh dan mama pening memikirkan perbelanjaan hospital dan sebagainya...namun,Allah itu maha adil dan mengetahui...tanpa disangka2,jiran sebelah rumahku yg terkenal dgn sikap kedekutnya,dtg ke rumah lalu menghulurkan sejumpal wang kepd mamaku...kata beliau,dia tumpang seronok bila mengetahui mamaku ingin bersalin..Ya Allah,betapa hebatnya pengaturan-Mu...Alhamdullillah,dhn pertolongan darinya,aku selamat dilahirkan tanpa sebarang kesulitan...

genap umurku 9bulan,mama kata,aku sudah pandai berjalan...aku sendiri tidk menyangka seawal itu aku dapat berjalan..aku mmbesar dgn ksh syg yg cukup...kawanku hyalah seorang iaitu kakakku Aainaa Syazwani..diala kawan..dia la lawan...aku membesar dan membesar hinggalah aku sudah layak utk masuk ke tadika..Aku tlah dihantar oleh mama ke Tadika Islam...dan yang peliknya,sejak kecil aku sudah pandai berdikari..aku ke tadika tak perlu dihantar ioleh mama..aku sendiri yag akan berjalan kaki melalui belakang2 umah org utk ke tadika...aku ingat lagi apabila aku jatuh toilet di rumahku,daguku terbelah..aku tak dpt gabarkan betapa mama risaukan keadaan aku tika itu..abh masih blum pulang dr kerja,nasiblah,tika itu,walaupun hidup ami sederhana,abh mamapu enggunakan pager..mama dpt beritahu abh tntg keadaanku..aku igt lagi,setelah aku disiapkan oleh mama,aku mengadu yg aku mengantuk nak tidur,dan mama sgt2la melarang aku utk tidur..macamla lukaku sgt parah..hehe..mama sibuk menarik perhatianku supaya aku tidak lena..kemudian,abh pon pulang..abh mmbawaku trus ke klinik utk aku mndapaktan jahitan dan rawatan..aku xmenangispon diala daguku dijahit,namun,xdisangka,abh yang pitam kerana mungkin terlalu penat dan risau akn keadaanku...
bila aku semakin besar,aku masih ttp berdikari..pergi ke sekolah naik basikal...sampai kene patuk kaki dek ayam yg perasan aku nak kacau ank dia....sampaila aku form2..aku berdikari..naik form3 brula mama yg hantarku ke sekolah..namun setelah naik ke tingkatan 4,aku dtawarkan ke MRSM Balik Pulau..sekali lg aku terpaksa berdikari di negeri org...nak balik jauh skali...hum..nasibku..dkt mrsm,aku byk belajar erti hidupan sebenar...erti ksh syg...aku digantung persekolahanku kerana beberapa kesalahan..menyesal dgn kebodohan dri sendri..tp aku redha..itu yg mengajarku erti kehidupan..aku bersyukur kerana dikurniakan mama anh dan keluarga yg memahami dan sentiasa menyokong...aku tidak dimarahi oleh abh dan mama...walaupon aku tau,mereka kecewa ika itu..abh dan maam hya menasihati aku..dgn suara yg sgt lembut..bagaikan aku tidak melakukan ap2 kesalahan...aku ditatang bagai minyak yg penuh ketika di rumah..berat bdnku juga naik mendadak..haih..apalah nasib.huhu..result spm ku tidakla begitu baik,namun aku ttp mndapat ganjaran istimewa dr abh..abh telah membelikan aku sebuah moto skuter idamanku..MOSKITO..bertuanhya diriku...
setelah tamat tingktn 5ku di mrsm,aku berjaya pula ditempatkan di matrikulasi perak...alhamdulillah..rezeki sentiasa ada...kali ini,jarakku dgn keluarga semakin dekat...tidak lagi jauh seperti dulu..kalau aku xdapat pulang,mama dan abah yg akn menjengukku...di matrik,tiada ap yg byk terjadi kepadaku..semunya baik2 belaka..cuma aku kehilangan beg duitku ketika aku dan kwn2 keluar outing..hp ku juga hilang...sedihku xterkira..namun,tidak ku sgka,hujung minggu setelah kejadian berlaku,abh dtg ke matrik dgn mmbawa hp baru utkku..betapa gembiranya diriku ini...hidupku berjalan lancar di matrik,namun tika hari2 terakhir di matrik,aku ditimpa kemalangan ktika kluar outing bersama kwn2..kakiku dikatakan patah..aku sekali lg menyusahkan mama dan abh...maafkan adik mama,abh...namun,mama dan abh redha dgn ap yg berlaku..aku dbwa pulang...mama mnjga ku dgn baik...kakiku juga semakin pulih...mama selalu bertya kpdku,mgapa aku sukar menitiskan air mata walaupon aku ditipa byk dugaan..entahla..aku sndiri xtahu...bgiku,kaki patah bknla satu dugaan besar...
setelah mendapat keputusan di matrik,aku pula berjaya ditempatkan di UTM utk menyambung ijazahku...alhamdulillah..aku berjaya juga melangkah ke universiti..sudah 2 se aku disini..alhamdulillah,buat masa ini,tiada lagi masalah yg aku lakukan..aku hrap,aku tidak lg myusahkan hati mama dan abh...
Ya Allah,aku bersyukur kpdmu ya Allah kerana mengurniakanku ibu bapa yg baik..keluarga yg memahami..aku bersyukur kpd mu juga ya Allah kerana sentiasa memberikan aku rezeki di bumimu ini Ya Allah..dan aku bejanji kepdamu ya Allah,aku akn menjadi hambamu yang sejati..aku akn menjadi anak yg solehah kepd kedua org tua ku..aku akn mengembirakan mereka sentiasa..membantu mereka pabila mereka dalam kesusahan...bimbingla aku supaya sentiasa di jalanmu ya Allah..amin ya rabbal alamin....

Labels: